Tämä viikonloppu on kyllä mennyt aika lailla laiskotellessa, mutta onko tuolla nyt niin kauheasti väliäkään? Valmistumisestani on kohta vuosi, enkä ole oikein vieläkään täysin tottunut siihen, että viikonloppuni ja iltani ovat vapaita. Opiskellessa tottui siihen, että vapaapäivät ovat todella harvassa, ja kun vapaapäivä oli -yleensä sunnuntai- niin sitten piti yrittää olla tehokas ja tehdä kaikki rästissä olevat hommat, siivota, käydä kaupassa, tavata kavereita, rentotua jne yhden päivän aikana. Sen jälkeen on monta kertaa pitänyt muistuttaa itseä, ettei mulla ole kiire mihinkään ja jos mua ei huvita tehdä mitään, niin sitten ei ole pakko tehdä mitään, että ehdin seuraavanakin päivänä. On pitänyt ihan opetella siihen, että laiskottelusta ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Se ei kyllä aina onnistu, vaikka kovasti yritänkin. Pyykit sentään tuli pestyä viikonlopun aikana. Sen jälkeen, kun olin elänyt neljä vuotta ilman pyykkikonetta ja vuoden taloyhtiön konetta käyttäen, olen nauttinut pyykinpesusta, jos nyt niin voi sanoa.

Erehdyin netissä Suomalaisen kirjakaupan nettisivuille selaamaan tarjouskirjoja. Niin monta kirjaa olisin tuosta listasta löytänyt, rupesi oikein harmittamaan. Olen viime aikoina elokuvien katselun lisäksi lukenut paljon ja nimenomaan suomeksi. Olen oikein ahmimalla ahminut hyllystäni löytyviä kirjoja, joita en ole vielä lukenut. Kaipa tämä lukeminenkin on osa tätä prosessia. Yhtäkkiä millään muulla kielellä lukeminen ei olekaan enää kivaa, viakka englanniksi kyllä yritän lukea jonkun verran. Lisäksi olen nauttinut paljon nimenomaan suomalaisten kirjailijoiden kirjoista. Mutta olen iloinen, että olen löytänyt lukemisen uudestaan, varsinkin peruskoulu- ja lukioaikana luin ihan hirveästi. Sen jälkeen se on vain vähentynyt ja vähentynyt, ja opiskellessani se jäi melkein kokonaan, muutamaa satunnaista kirjaa lukuunottamatta. Viimeaikoina taas olen innostunut siitä niin, että joskus en malta odottaa, että pääsen kotiin jatkamaan lukemista ja välillä en malta mennä nukkumaan lukemiseltani. Mutta en ole tästä yhtään pahoillani.