Joulu meni lähinnä laiskotellessa. Aattona olin ystävieni luona syömässä ja sain jopa pari lahjaakin. Loput pyhäpäivät meni lähinnä sohvalla istuessa, televisiota katsellessa, lukiessa ja nukkuessa. Ei siis mitään erikoista. Tällä viikolla olen tehnyt töitä, tosin kotoa käsin, ja on ollut ihan rauhallista muutenkin. Nyt alkaakin jo tuntua siltä, että kaipaisin tekemistä ja ihmisiä ympärilleni, ja odotankin jo kovasti tammikuuta, että ystävät palailevat kaupunkiin. Näköjään viikko on mulle se maksimi, jonka kestän laiskotella, sitten rupeaa jo ahistamaan... Olen myös yrittänyt olla tuntematta huonoa omaatuntoa tästä laiskottelusta, koska eihän mulla siihen oikeasti mitään syytäkään ole tuntea. Huomenna on vielä vuoden viimeinen työpäivä ja sitten tämä vuosi olisi paketissa. Uutta vuotta menen varmaankin vastaanottamaan maalle, jos vain saan kyydin. Bussilla ei huvittaisi lähteä.


Viime viikon lumi ja pakkaset vaihtuivat keväisen aurinkoiseen keliin. Joulupäivänä oli ukkonenkin, jyrisi ja salamoi ihan kunnolla. Lämpötila muuttui parin päivän sisään melkein 40 astetta...


Tämä vuosi on ollut aika mielenkiintoinen ja vauhdikas. Alkuvuodesta yritin totuttautua uuteen, opiskeluista vapaaseen elämään. Oikeastaan siihen totutteluun on mennyt melkein koko vuosi, en vieläkään ole oikein osannut täyttää sitä aukkoa. Tämä vuosi on mennyt myös matkustellessa, keväällä Korea ja Japani, kesällä Suomi ja sitten vielä Transylvania Romaniassa. Työpaikalla on tapahtunut paljon muutoksia, niin talon sisällä, kuin tämä talouskriisi on tuonut omat kuvionsa. Oikeastaan tuntuu siltä, että olen saanut seurata tätä lamaa lähes pääkallopaikalta, ja oppinut olen hirveästi. Tietysti työmäärä on myös ollut valtava. Olen myös puoli vuotta yrittänyt löytää uutta työpaikkaa, siinä vielä onnistumatta. Tänä vuonna olen yrittänyt ottaa asiat vähän rennommin, lakata huolehtimasta ihan turhista asioista, ja vain nauttia elämästä. Olen aloittanut uudestaan lukemisen ja pitkästä aikaa jaksan keskittyä elokuvien katsomiseen. Ruotsinopiskelutkin aloitin taas vaihteeksi. Varsinkin syksyllä olen järjestänyt itselleni ihan hirveästi ohjelmaa ja olen myös ollut paljon suomalaisten kanssa tekemisissä, huomattavasti enemmän, kuin aikaisemmin. Olen myös saanut uusia ystäviä ja saanut muutenkin tavata paljon mielenkiintoisia ihmisiä. Syksyllä päätin, että jään vielä tänne ainakin toistaiseksi ja samaan syssyyn päätin vaihtaa asuntoa. Uusi koti löytyikin nopeasti ja joulukuun alussa oli vuorossa muutto. Eli kaikenkaikkiaan oikein hyvä vuosi ollut, itse ainakin olen lähinnä tyytyväinen.